Nedostatek světla – co všechno způsobuje?

Bez slunce nemůžeme existovat, s trochou nadsázky bychom mohli říct, že nám vlastně dobíjí baterky. Jenže teď během podzimu a zimy není v našich zeměpisných šířkách světla dostatek, a tak nezbývá, než ho organismu dodat uměle. Jinak si totiž zaděláváme na řadu problémů.

 

Únava

Taky na sobě v těchto měsících pozorujete zvýšenou únavu? Ráno se vám špatně vstává, nic se vám nechce, do ničeho nemáte energii a ze všeho nejraději byste zůstali ležet doma v posteli? Pak vězte, že i za tento „útlum“ může nedostatek světla, kratší dny a neustále zamračená obloha. To všechno totiž rozhodí jakési naše vnitřní hodiny a spolu s nimi i řadu tělesných a psychických funkcí. Dostaví se tak mnoho obtíží, včetně únavy. Situaci nezlepší ani přechod na zimní čas, spíš naopak. Obzvlášť citlivějším jedincům dlouho trvá, než se s ním srovnají.

 

Špatná nálada

Kvůli nedostatku světla vás mohou častěji trápit deprese a špatná nálada, které se stanou vašimi nejvěrnějšími společníky. V příšeří a tmě totiž klesá hladina serotoninu, který je známý jako hormon dobré nálady. Využívejte sluneční paprsky, a pokud to jen trochu jde, pobývejte každý den alespoň chvilku venku. Více světla dostaňte i do interiéru – nezatahujte žaluzie ani závěsy, namontujte silnější žárovky a zářivky a klasické stropní svítidlo doplňte dalšími zdroji. Investujte do lamp a lampiček, které prozáří každý tmavý kout. Do míst, kam se klasická světla nevejdou, pak instalujte populární barevné LED pásky, které dovedou rychle zlepšit náladu a ještě se stanou krásnou interiérovou dekorací.

 

Tloustnutí

Nedostatek světla se však negativně podepíše nejen na naší psychické kondici, ale i na fyzickém stavu. Dochází ke zpomalování metabolismu, takže jsme línější a rychleji tloustneme. Navíc nás přepadají chutě na sladké a na jídla, která našemu tělu dodávají jen rychlou energii, většinou jde o tučné kalorické bomby. Naordinujte si proto pořádný světelný doping, který vaše chutě udrží na uzdě, do jídelníčku v hojném množství zařaďte ryby, především pak sardinky, lososa či mořské plody, a nerezignujte ani na pohyb. Když překonáte lenost, budete se cítit dobře jak na těle, tak na duchu!

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *