Platit. Platit? Platit! Vyplatí se pojistit!

K napsání tohoto článku mě vedl fakt, že spousta českých společností ještě v dnešní „době rozvinutých technologií“ nemá ošetřený proces správy pohledávek. Jmenuji se Hana Tůmová a jsem specialistka správy pohledávek ve společnosti Gorau s.r.o.
 
gorauPři komunikaci se objevuje neochota a nedůslednost!
Pro oblast správy pohledávek je vlastně jedno, v jakém oboru firma působí.  Důležité je, jak se staví ke svým pohledávkám, potažmo ke komunikaci s dlužníkem. Často při jednáních se zástupci těchto společností vidím neochotu věřitele se pohledávkami fundovaně zabývat, ačkoli by zájem o tuto tématiku byl pro celou firmu přínosem.
 
Energie je potřeba!
Nastavení procesů správy pohledávek je pro firmy zátěží, nechtějí měnit zajeté systémy a už vůbec nechtějí věnovat čas mnohdy i zdlouhavému jednání s dlužníkem. Jenže pokud nevloží svou energii a finance do adekvátního řešení správy pohledávek, může se jim lehce stát, že z čista jasna na bankovním účtu nebudou mít dostatek financí. A to už pak problém je.
 
Proč se firmy zdráhají nastavit vnitrofiremní procesy?
Často se setkávám s námitkami „Kdo to bude dělat?“ „Je to složité…“ „Nebudeme mít dost času na obchody“ atd.  Je nutné si ale uvědomit, že firma není financovaná z obratu ani marže, její finance leží na bankovních účtech.V okamžiku, kdy majitelé povolí a přestanou argumentovat složitostí situace, se situace otočí a stanou se přístupnými jiným, lepším řešením.
 
Systém a pravidla musí být
Jedno z řešení jak začít, je sledovat splatnost zákazníků obecně. Naše účetní systémy to více méně umožňují. Dále je třeba si udělat pravidla, kdy  bude zákazník – dlužník urgován o platbu. Jakým způsobem to bude firma dělat, je na jejích možnostech. Jeden telefonát a e-mailová upomínka většinou firmu nepoloží a udělají své. Dlužník už bude vědět, že se věřitel hlásí o své peníze.
 
pohlKde vznikají velké problémy?
Velmi často se setkávám se situací, kdy je dlužník různým způsobem zvýhodňován. Např. argumentem že „ už s námi obchoduje dlouho“ nebo „ je to známý toho a toho…“ fakt, že tyto firmy dluží i více měsíců už věřitel nevidí. Až když dojde k analýze, kolik vlastně celkem dluží, jak dlouho, a kolik to firmu stojí ho financovat, probere se vedení firmy k činnosti. Nejdůležitějším pravidlem správy pohledávek je tedy to, že NELZE zvýhodňovat obchodní partnery na úkor firmy. Cena za zvýhodňování je pak vysoká – nezaplacené pohledávky, složité vymáhání, dokazování existence dluhu (často jsou tyto obchody na „čestné slovo“) atd.
 
V těchto případech doporučuji, aby šel ostych stranou
I dlužník je „jenom“ člověk a rozhodně věci neprospěje, když se mu budete buď vyhýbat, nebo mu vyhrožovat. Obojí je nepřijatelný způsob jednání s dlužníkem. V každém případě se vždy osvědčí obyčejný selský rozum a lidský přístup. Jednat věcně a s jasným cílem – získat informaci o tom, kdy zaplatí. Z věřitelovy strany je důležité mít jasno v tom, do kdy je ochoten čekat a co bude v případě nezaplacení dělat dál.
 
Proč je vymáhání pohledávek dobrým řešením?
Vymáhání pohledávek by rozhodně nemělo být o vysokém stresu pro obě strany. Celý princip funguje na spolupráci, ochotě se domluvit a na dodržení dohod, které si obě strany daly. V neposlední řadě to je o mezilidských vztazích a ty je třeba trpělivě budovat. Nakolik máme funkční vztahy s obchodními partnery, natolik jsme schopni řešit i takové konfliktní situace jako jsou dluhy.
Starejte se o finance Vaší společnosti, rádi s Vámi budeme konzultovat Vaše řešení a správu pohledávek a navrhneme Vám koncepci na míru. Stačí, když nás budete kontaktovat.
 
Spojení na nás najdete na www.gorau-pojisteni.cz

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *